Een CRM-systeem is software waarmee je alle relevante data van je klanten centraal kunt opslaan. Dit stelt je in staat om gepersonaliseerde service te bieden en om interessante kansen op te sporen. Via het systeem kun je onder meer de geschiedenis van de contactmomenten met al je klanten nagaan, questionnaires beheren, boekingsstatistieken bekijken en persoonlijke gegevens opslaan. Het resultaat is: tevreden klanten, en dus een betere reputatie én volgeboekte kamers. Een modern CRM-systeem, waarover op https://www.lime-technologies.nl nog veel meer informatie te vinden is, kan daarom een aanwinst zijn voor elk hotel.
Persoonlijk contact met je klanten onderhouden
CRM maakt het voor al je medewerkers mogelijk om inzage te krijgen in hoe de contacten met de verschillende klanten in het verleden zijn verlopen en welke soorten service destijds verlangd werden. De voorkeuren van elke klant kunnen op die manier nauwkeurig in beeld gebracht worden. Zo kun je de communicatie met je klanten enorm verbeteren en kun je hen een betere en meer persoonlijke hotelervaring geven.
Begrijp waar je klanten op afkomen
Met behulp van een CRM-systeem kun je automatisch of handmatig vragenlijsten opsturen naar de klanten die een of meerdere dagen in jouw hotel hebben doorgebracht. De resultaten van deze vragenlijsten worden automatisch verwerkt en weergegeven in overzichtelijke grafieken. Zo kun je nagaan op welke punten de klanten tevreden waren met hun verblijf en met de service, en waar er nog het een en ander te verbeteren valt.
Upgrade je marketingcampagnes
Een CRM-systeem beschikt over een aantal analytische tools die je aantonen welke marketingcampagnes de meeste gasten hebben aangetrokken en welke weinig effect hebben gehad. Voorts laat het systeem zien op welke websites je klanten jouw marketingcampagnes hebben gezien, en hoeveel procent van de bezoekers vervolgens hebben doorgeklikt naar jouw website of actie. Deze kennis helpt je om toekomstige promoties efficiënter te maken.
Trouwe klanten identificeren
Alle boekingen, uitgaven en extra services worden vastgelegd in de CRM-software. Daardoor kun je snel nagaan welke klanten het vaakst en het langs in jouw hotel hebben doorgebracht, en welke doelgroep het meest interessant is voor jouw hotel. Dat zijn de klanten waar je dus je pijlen op zou moeten richten.
Alle persoonsgegevens centraal
Indien een klant zich thuis en gewaardeerd voelt in jouw hotel is de kans groot dat hij of zij spoedig terug zal keren. In het CRM-systeem kunnen alle persoonlijke gegevens van de klant – diens voorkeuren en interesses, de reden van het hotelbezoek en de verblijfsgeschiedenis – vastgelegd worden. Daar kan je personeel op inspelen door de klant te behandelen als een bekende en gewaardeerde bezoeker.
Betere interne communicatie
Een CRM-systeem is niet enkel van toepassing op je klantrelaties. Het dient ook als digitaal verzamelpunt voor je werknemers. Hier kunnen ze intern overleggen via de chat en vinden ze relevante informatie over hun takenpakket. Voorts hebben ze toegang tot hun roosters. Een CRM-softwaresysteem in de cloud is bovendien voor al je medewerkers – vanaf elke locatie op aarde – toegankelijk. Kortom, deze software zorgt voor een gestroomlijnde bedrijfsvoering.