Wanneer je rondloopt met het idee om een sauna te starten of een andere activiteit binnen de wellnessbranche, lees dan zeker dit artikel eens op uw gemak door. Er is niets leuker dan een eigen sauna te runnen, maar om het allemaal gestroomlijnd te laten verlopen heb je wel enige voorkennis nodig. Er komt namelijk heel veel kijken bij het opzetten van een saunabedrijf.

[IMAGE=eLHDOud65etl.jpg]

Houd er sowieso rekening mee dat de concurrentie tegenwoordig enorm groot is. Alleen al in Nederland zijn er ontzettend veel wellnesscentra en sauna’s, waardoor het een noodzaak is om als starter een specifieke niche te kiezen. Dat wil zeggen, kies een expliciete doelgroep uit waarop jij je met je bedrijf wilt gaan richten. Mensen hebben namelijk diverse redenen om naar de sauna te gaan. Je richten op al deze motieven tegelijkertijd zal uiteindelijk niet werken. Kies er daarom één of maximaal twee uit en houd je hieraan.

[IMAGE=bydJBnfeitSX.jpg]

Maak nadat je jouw niche hebt gekozen een solide en waterdicht ondernemingsplan. Dit zul je nodig hebben wanneer je een zakelijke lening wilt gaan afsluiten. Want tenzij je bankrekening goed gespekt is, zul je hieraan niet ontkomen. Een bestaande sauna overkopen kost al enorm veel, maar wanneer je een wellnesscentrum van de grond af aan wilt opbouwen, geheel naar eigen smaak en wens, zul je logischerwijs een flink kapitaal moeten investeren om iets unieks neer te zetten.

[IMAGE=dQRFC9eQE6sL.jpg]

Zorg ervoor dat het personeel dat je aanneemt goed is opgeleid en uiterst professioneel is. Ook investeren in scholing voor jezelf tot saunaoloog – en ja dit is echt een bestaande opleiding – biedt je in ieder geval de juiste en benodigde basiskennis. Hiermee onderscheid je jezelf gegarandeerd van de rest.

Wanneer je reclame maakt en adverteert, zorg er dan voor dat je jezelf niet enkel richt op dames. Dit is misschien wel de meest gemaakte fout binnen de saunabranche. Uiteraard gaat dit niet op wanneer je niche puur en alleen gericht is op vrouwen, maar de tijd dat dergelijke wellnessbezoekjes voornamelijk voor vrouwen gemaakt werden ligt inmiddels ver achter ons.

Hygiëne, veiligheid en privacy behoren altijd voorop te staan in je wellnesscentrum. Onderschat daarom de schoonmaak van alle ruimtes nooit. Met name de vochtige ruimtes zijn erg vatbaar voor onhygiënische toestanden. Vooral het vuil dat onzichtbaar is kan uitmonden in een groot probleem en de gezondheid van je gasten, je personeel en jezelf ernstige schade berokkenen. Ook betreffende de veiligheid willen we je nog meegeven dat je goed op de hoogte dient te zijn van de brandveiligheid binnen je wellnesscentrum. Bewaar bijvoorbeeld nooit teveel etherische oliën in één ruimte, en zorg dat je een goed vluchtplan hebt voor al je gasten en personeel. Regelgeving rondom privacy moet je daarnaast ook hoog in het vaandel hebben staan als sauna-eigenaar. Wellicht nodeloos te zeggen, maar het zou niet de eerste keer zijn dat men in de fout gaat met beveiligingscamera’s en dergelijke.